Medias påvirkningskraft

Read More

Mediebarometeret i oktober 2017 viste at norske mediebyråer for første gang kjøpte mer reklame på Facebook enn i papiraviser. Hva skjer når det ikke lenger finnes penger i god journalistikk?

When

30. January.

Time: 18:00 - 20:00


What

Mediebarometeret i oktober 2017 viste at norske mediebyråer for første gang kjøpte mer reklame på Facebook enn i papiraviser. Hva skjer når det ikke lenger finnes penger i god journalistikk?

INNLEDERE:
- Anne Jacobsen, administrerende direktør ved NCE Media Bergen 
- Jens Barland, førsteamanuensis i medieledelse og innovasjon, NTNU Gjøvik
- Erik Knudsen, postdoktor ved DIGSSCORE, UiB

Pressens samfunnsoppdrag er å rette søkelys mot kritikkverdige forhold. Samtidig er enhver mediebedrift avhengig av reklameinntekter for å overleve. De siste årene har en stor del av mediebedrifters reklameinntekter forsvunnet til aktører som Facebook og Google, og internett har gjort enorme mengder informasjon gratis og lett tilgjengelig. Det er dermed blitt svært utfordrende å drive uavhengig og kritisk journalistikk i 2018, og samtidig tjene penger på det.

Verdensbildet ditt farges av inntrykkene du mottar. Tidligere fantes det alltid en redaktør bak informasjonsstrømmen, mens i dag kan forbrukere selv bestemme hvilken informasjon de omgir seg med. Hva skjer så? 

For å snakke om endringene i medielandskapet kommer Anne Jacobsen, administrerende direktør for NCE Media Bergen og Jens Barland, førsteamanuensis i medieledelse og innovasjon ved NTNU Gjøvik. I tillegg kommer Erik Knudsen, postdoktor ved DIGSSCORE ved UiB.

Det kreves medlemskap for å delta på arrangementer i regi av Studentersamfunnet. Medlemskap koster 50 kr og kan kjøpes i døra. Dette gir deg fri inngang på alle ordinære arrangementer inneværende semester. Velkommen!

Where

Det Akademiske Kvarter
Olav Kyrres Gate 49
5015 Bergen

Read More

Organizer

Studentersamfunnet i Bergen og Det Akademiske Kvarter