6. juni - 7. juni - 8. juni
6. juni - Redaksjonell innovasjon (Norsk)
Derek Andrè Bjølgerud
TV2.no-sjef.
Derek har jobbet i TV 2 siden 2014 og vært leder i mediebransjen siden 2009. Han har bakgrunn som journalist og nyhetsredaktør. Derek har tidligere jobbet i VG, NRK og P4 før TV 2.
Emily Baker-White
Senior skribent, Forbes.
Emily Baker-White er en senior skribent for Forbes, hvor hun dekker sosiale medieplattformer. Tidligere var hun en seniorreporter for BuzzFeed News, og før det jobbet hun med innholdspolicy hos Facebook og Spotify. Emily er utdannet ved Harvard Law School og er en klassisk trent fiolinist.
Samia Touileb
Forsker, SFI MediaFutures.
Samia Touileb er forsker ved MediaFutures SFI senter, Institutt for Informasjons og medievitenskap, Universitet i Bergen. Hun har doktorgrad i språkteknologi, og har jobbet innen feltet i over 10 år. Hennes forskningsinteresser er informasjonsutvinning, sentimentanalyse, skjevheter og rettferdighet i maskinlæringsmodeller.
Judy Parnall
Leder for standarder og industri, BBC Research & Development.
Judy er en lidenskapelig talsperson for alt som har med media å gjøre og dets positive kraft for ulike publikum. Hun har jobbet i BBC i en årrekke innen både FoU og bedriftsstrategiområdene. Judy har sittet i EBUs tekniske komité siden 2015 og ledet den siden juni 2018.
Kristoffer Egeberg
Sjefredaktør og daglig leder, Faktisk.no.
Egeberg var en del av den grunnleggende prosjektgruppen bak Faktisk.no, og ble dens første sjefredaktø. Fra 2002 til 2017 var han undersøkende nyhetsreporter i Dagbladet, hvor han også hadde oppslag som utenrikskorrespondent i Kina og jobbet som assisterende nyhetsredaktør på nett. Han er vinner av Norges mest prestisjefylte journalistpris, Skup (2014), og IR-prisen for internasjonal rapportering (2015).
Solgunn Flatebø Mandelid
Journalist, Avisa Hordaland.
Mandelid har bachelor i film- og videoproduksjon frå NTNU i Trondheim. Hun står bak Hordaland sin første nettserie "Full tank", der hun har produsert serien på egenhånd fra idè til ferdig produkt. Full Tank ble kåret til årets digitale satsing under LLA konferansen. Solgunn har også vært produksjonsleder på TV2 serien "Søringen og samen", som hadde premiere januar 2023. Hun ble nominert med Full tank under årets Gullparaply for beste video, og som årets unge talent.
Eirik Solheim
NRKBeta.
Eirik Solheim jobber som teknologirådgiver og journalist i NRKbeta. Han har lang erfaring med arbeid i medie- og teknologibransjen. Både fra NRK og konsulentselskapet Accenture. Han er også hyppig brukt som teknologikommentator på radio og TV. Solheim er utdannet medieingeniør fra Universitetet i Stavanger.
Josh Holder
Visuell redaktør, The New York Times.
Med base i London, dekker Josh Europa ved å bruke en blanding av datadrevet rapportering og visuelle fortellerteknikker. Det siste året har han først og fremst rapportert om krigen i Ukraina, og produsert visuelle historier og grafikk som forklarer den siste utviklingen og gir kontekst til overskriftene. Før han begynte i The New York Times, var han Visual Projects Editor i The Guardian.
Hanne Louise Åkernes
Leder for Bord4 og Nye digitale formater, Bergens Tidende.
Åkernes brenner for å la leserne få være med å forme journalistikken, og har siden hun startet i BT hatt prosjekter som har involvert alt fra elever på barneskole og videregående, kvinner under 40 og foreldre i Bergen. Ved å lytte til leserne mener hun pressen oppdager blindsoner og lager mer relevant stoff for leserne. Hun og teamet har samlet inn tusenvis av innspill fra vestlendinger som har fått være med å forme journalistikken, gjennom workshops med BTs journalister, og gjennom digital innsamling.
Lars Kvamme
Leder for avdelingen kultur og byliv, Bergens Tidende.
Tidligere ledet han BTs satsing på målgrupperettet journalistikk for bergensere. Kvamme er utdannet økonom og jobbet i mange år som næringslivsjournalist. Han kom til BT fra shippingavdelingen i DNB.
Denis Parra Santander
Professor, Pontificia Universidad Catolica de Chile
Denis Parra er forsker ved forskningssenteret CENIA (National Center for Research in Artificial Intelligence in Chile) og iHealth, og tilknyttet forsker ved IMFD (Millennium Institute for Research on Data Fundamentals). Parras forskningsinteresser omfatter anbefalingssystemer, interests span, brukergrensesnitt, maskinlæring (Helsevesen, Creative AI) og visualisering av informasjon.

Wim Zwijnenburg
PAX/Bellingcat
Wim Zwijnenburg jobber den nederlandsk fredsorganisasjonen PAX. Han har vært en bidragsyter til open-source samarbeidet Bellingcat, med spesialisering innen sporing av miljøpåvirkning fra væpnet konflikt og nye militære teknologier gjennom bruk av innovative metoder. Han mottok UNEP/UNOCHA Green Star Award for sitt arbeid med miljømessige nødsituasjoner.

Camille Pollie
Generation Next, VRT
Camille Pollie har erfaring innen innholdsproduksjon som programleder, produsent og regissør for ulike radioprogrammer, redaktør og forsker for TV-programmer. Camille har i seks år drevet et talenthub for unge kreative mennesker i VRT. Siden 2022 har hun jobbet som rådgiver for flere team med innhold og distribusjon rettet mot en ung målgruppe.

Marie Jareid
Doktorgradsstipendiat, Universitetet i Oslo
Marie Jareid er doktorgradsstipendiat i sosiologi ved Universitetet i Oslo under forskningssatsningen det Digitale Samfunn, finansiert av Høyskolen i Østfold. Hun forsker på politisk påvirkning på sosiale medier med fokus på TikTok. Hun har tidligere jobbet ved Politidirektoratet, har master i statsvitenskap fra Universitetet i Oslo og har studert ved Politiakademiet i Nederland.
Martin Kermit
Head of Data Science, DN Media Group
Martin Kermit har implementert ulike produkter og løsninger basert på maskinlæring og språkteknologi for Dagens Næringsliv. Kermit har en doktorgrad innen maskinlæring og mer enn 20 års erfaring fra bruk av kunstig intelligens og data science i ulike sektorer. Hans hovedinteresser er å bidra til at organisasjoner blir mer datadrevne og brenner for hvordan maskinlæring og dataanalyseteknologier kan implementeres på en vellykket måte, både praktisk, teknisk og ikke minst fra et forretningsmessig perspektiv.
Amy Davies
Vice President, Insights & Publishing, VICE Media Group
Amy jobber sammen med kunder og interne team for å bevæpne dem med VICEs proprietære datakilder og forskningsekspertise, bygge kulturell relevans og dekode forbrukeratferd. Før VICE var Davies assisterende direktør for CFC Media Lab, et prisvinnende institutt for interaktiv historiefortelling, medietenketank og underholdningsteknologiakselerator.
Joshi Herrmann
Founder, The Mill
Joshi er en britisk journalist som har rapportert for The Times, The Telegraph og The Guardian. Han har blitt anerkjent ved British Press Awards to ganger. Joshi er grunnleggeren av The Mill, en lokal nyhetsstartup som publiserer lange historier i Manchester. Modellen, som er basert på betalte abonnementer og levert via nyhetsbrev på e-post, har nå spredt seg til ytterligere to byer i England: Sheffield og Liverpool. Han er @joshi på Twitter.
Olga Lubiv
Investigator of the Justice & Accountability Unit, Bellingcat
Olga er en open source investigator med bakgrunn i juss. Hun har arbeidet som frilans undersøker i to år før hun startet i Bellingcat. Før det jobbet hun som skatte- og juridisk rådgiver i et av 'Big four' revisjonsselskapene. For tiden er Olga en etterforsker av Justice & Accountability Unit ved Belligcat, som utfører dybdeundersøkelser av potensielle grusomhetsforbrytelser som skjedde som et resultat av fullskala invasjonen av Russland i Ukraina siden 24. februar 2022.
Guro Istad
Daglig leder, Pressens hus.
Guro Istad har over 25 år bak seg som journalist og medieleder, blant annet fra BT, VG og BA. Istad har blant annet også jobbet som prosjektleder for Oslo Media House og vært redaktør i reklamebyrået Publicis Kitchen, med et bredt spekter kunder innen alt fra fosterhjemssak, finans og tech/telecom.
7. juni - All about media tech and trends

Jack Sweeney
Utvikler og gründer.
Sweeney ble kjent i 2022 for å lage Twitter-boter for å spore private jetflyene til kjente personer, mest kjent Elon Musk, gjennom kontoen ElonJet. Han etablerte et selskap kalt "Ground Control" som overvåker flyaktiviteten til andre milliardærer og kjendiser. Som respons på den russiske invasjonen av Ukraina, begynte han å tweete om posisjonene til omtrent 30 private jetfly som tilhører russiske oligarker.
Dalit Shalom
Design Lead, New York Times.
Dalit er en nøkkelperson i utviklingen av nye formater, elementer og funksjoner som bidrar til å fremme historiefortelling. Hennes arbeid er sentralt i redaksjonen, og omfatter forskning, ideutvikling og prototyping. Hun tror på design som et verktøy for å hjelpe folk med å forstå og navigere i komplekse sammenhenger. I sin nåværende rolle er Dalit spesielt opptatt av tillit og troverdighet.
Niklas Laninge
Psykolog, forfatter og gründer.
Siden 2010 har Laninge jobbet med å integrere psykologi og atferdsvitenskap i organisasjoners arbeid med å utvikle bedre produkter, tjenester og kommunikasjon. Som grunnlegger og administrerende direktør for Nordic Behavior Group, har han spesialisert seg på å hjelpe organisasjoner med å løse reelle problemer ved å bruke effektive atferdsvitenskapelige metodene. I løpet av det siste tiåret har Laninge jobbet med store organisasjoner for å hjelpe dem å implementere mer atferdsorienterte strategier.
Agnes Stenbom
Leder for IN/LAB, Schibsted og Tinius Trust.
Agnes Stenbom er leder for IN/LAB – et samarbeid mellom Schibsted og Tinius Trust som utforsker hvordan nye teknologier kan gjøre journalistikk mer inkluderende. Hun er også industri-PhD-kandidat ved KTH Royal Institute of Technology, hvor forskningen hennes sentrerer rundt hybride prosesser som kombinerer kunstig intelligens (AI) og menneskelig kompetanse for nyhetsarbeid.
Olav Sandnes
Sjefredaktør og administrerende direktør, TV 2.
Sandnes er sjefredaktør og administrerende direktør i TV 2, og har tidligere vært administrerende direktør i Egmont Publishing. Han har mastergrad i økonomi og ledelse fra IESE Business School ved Universidad de Navarra, samt bachelorgrad i økonomi fra Copenhagen Business School.
Sandnes har vært styreleder i Bladcentralen AS og Fagmedia AS, samt styremedlem i Mediebedriftenes Landsforbund, Norsk Redaktørforening og i Norsk Presseforbund.
Kai Johansen
Manager, Professional Security Services, Crayon
Kai er en dyktig ekspert med 25 års erfaring inen utvikling og bygging av store datanettverk, inkludert internettleverandører og telekommunikasjon, informasjonssikkerhet og hendelseshåndtering. Med en solid bakgrunn innenfor cybersikkerhet, har han de siste 10 årene jobbet med mediesikkerhet hos NRK. I dag er Kai en del av Crayon, hvor han bruker sin ekspertise innen cybersikkerhet for å bygge og lede en avdeling som spesialiserer seg på IT sikkerhet.
Duc-Tien Dang Nguyen
Førsteamanuensis, Universitetet i Bergen.
Dang-Nguyen er førsteamanuensis i informatikk ved Institutt for informasjonsvitenskap og medievitenskap ved Universitetet i Bergen. Hans hovedområde er multimedia forensics, lifelogging, multimedia retrieval, og computer vision. Han er medlem av MediaFutures WP3 - Media Content Analysis and Production in Journalism og NORDIS - The Nordic Observatory for Digital Media and Information Disorder.
Rotem Rise-Dotan
Founder & Coach
Rotem har over 15 års erfaring innen produktledelse og historiefortelling. Han har jobbet innen ulike bransjer, startups og bedrifter, og har stor suksess med å utvikle produkter, sikre finansiering og oppkjøp. Rotem fokuserer nå på å dele sin ekspertise med andre gjennom sitt akademi for historiefortelling for produktledere, der han bidrar til å forme neste generasjon av produktledere. Med sin lidenskap for undervisning er Rotem en verdifull mentor.
Guillaume Polaillon
Broadcast Industry Product Manager, NVIDIA
Guillaume Polaillon leder product management for Professional Broadcast hos NVIDIA. Med over 20 års erfaring innen teknologi og innovasjon, jobber Guillaume med utviklere, oppfinnere og ingeniører for å omforme deres visjon til banebrytende løsninger for deres kunder. Guillaumes ekspertise ligger innen GPU-akselerasjon for avansert grafikk, databehandling og kunstig intelligens, samt akselerasjon av overgangen til IP-basert kringkasting for direkte produksjon.
Chris Black
Leder for global merkevare og kommunikasjon, Vizrt Group.
Chris Black har gjennom sine 25 år i mediebransjen spesialisert seg på kommunikasjon, virtuelle grafikkproduksjoner, live produksjoner, kartleggingssystemer og art director og regissør/teknisk direktør for TV-stasjoner over hele USA. I dag er Chris Global Head of Brand and Communications for Vizrt Group og leder et team av talentfulle kreative profesjonelle som arbeider med å forklare og visualisere verden av programvaredefinert visuell historiefortelling.
Olcay Buyan
CEO, Television.AI
Olcay Buyan er grunnlegger og administrerende direktør for Television.AI. Han har jobbet i mediebransjen i omtrent 15 år. I løpet av denne tiden har han jobbet for selskaper som Axel Springer, FUNKE Mediengruppe og ERICSSON i Europa og Nord-Amerika, som utvikler, produkt- og porteføljemanager. Han har vært ansvarlig for prosjekter innen innholdsoppdagelse, metadata og produksjonsprosesser. Arbeidet hans er blitt anerkjent av Facebook, Axel Springer, WikiData, Microsoft og Volkswagen.
Maarten Verwaest
CEO, Limecraft
Maarten er grunnlegger av Limecraft. Limecraft arbeider med å forbedre samarbeid, fjerne manuelt arbeid og kreativ historiefortelling for mediebedrifter. Før han startet Limecraft, jobbet han som i VRT, med innføring av flere innovative teknologier, inkludert digitalisering av produksjonsoperasjoner, computer assisted editing, og automatisk indeksering av audiovisuelle medier.
Frans Olsthoorn
CEO, Scriptix
Frans Olsthoorn er født og oppvokst i Haag, Nederland. Han studerte historie før han har jobbet i ulike roller knyttet til talegjenkjenning de siste 10 årene. I 2019 grunnla Frans Scriptix med mål om å gjøre det talte ordet tilgjengelig for alle, uavhengig av språk, dialekt eller kontekst. For å oppnå dette utvikler Scriptix skreddersydde talegjenkjenningmodeller som tilbys gjennom en enkel å integrere API-plattform og brukervennlige brukergrensesnitt.
Bernt Johannessen
Business Director, Broadcast & Live Events, Epic Games
Bernt er en erfaren leder med omfattende internasjonal erfaring i computer software og i mediebransjen, Bernt kom til Epic etter 18 år hos Vizrt, hvor han spesialiserte seg på grafikkløsninger for live media. Han har arbeidet med ledende kringkastere verden over, og hjulpet dem med å realisere sine kreative visjoner og skape engasjerende innhold
Martijn Wiertz
Technical Sales Lead EMEA, IBM AI Governance
Martijn har 25 års erfaring innen avansert analyse og opplevd viktige utviklinger i bransjen. Før sin nåværende rolle var Martijn leder for teknisk salg globalt, av IBMs løsning mot økonomisk kriminalitet. Samt direktør for bedriftsløsninger hos SPSS Inc. Nå jobber han med å hjelpe kunder å forstå og implementere ansvarlig bruk av kunstig intelligens.
Jesse Wilkins
Senior Growth Manager, The Guardian
Jesse har tilbrakt de siste åtte årene i donasjons-/abonnementsområdet, og tenkt på hvordan man kan konvertere lesere av The Guardian, som har en gratis og åpen journalistikkmodell uten betalingsmur. Han var en del av et lite team som lanserte Guardian’s Contributions-produktet i 2016 og spilte en nøkkelrolle i å oppnå en million handlinger med økonomisk støtte, og bidro til å dreie organisasjonen mot en leserfinansiert modell.
Mark Macdonald
Customer Success Manager, everviz
Mark er leder for kundesuksess hos everviz som lager et datavisualiseringsverktøy med samme navn. Han var tidligere Staff Reporter i Kamloops This Week-avisen hvor han dekket helse- og utdanning. Mark har en bachelor i journalistikk fra Thompson Rivers University. Tidligere har Mark jobbet hos Vizrt med opplæring og sertifisering av kunder.
8. juni - mcb tech .23
Marty Cagan
Grunnlegger og partner, Silicon Valley Product Group.
Før han grunnla Silicon Valley Product Group for å forfølge sine interesser med å hjelpe andre å skape vellykkede produkter gjennom skriving, taler, rådgivning og coaching, jobbet Marty Cagan som en leder for å definere og bygge produkter for noen av verdens mest vellykkede selskaper, inkludert HP Labs, Netscape Communications og eBay. Som en del av sitt arbeid med Silicon Valley Product Group, blir Marty invitert som foredragsholder på store konferanser og hos ledende selskaper over hele verden.
Evan Shapiro
Media Universe Cartographer.
Evan Shapiro er en anerkjent produsent og professor innen medievitenskap ved både Fordham University og NYU, med prisbelønnet ekspertise innen underholdningsindustrien. Han er anerkjent som en ledende kommentator og uoffisiell kartograf av medieuniverset. Dette har ført til at han er ansett som en av de mest innflytelsesrike tenkerne i bransjen, og hans essays om media leses av bransjefolk, ledere, analytikere og studenter som studerer media og underholdning.

Nina Schick
Forfatter, gründer og rådgiver innefor generativ AI
Schick er fokusert på skjæringspunktet mellom samfunn, politikk og teknologi, med ekspertise innen geopolitikk, kunstig intelligens, syntetiske medier og deepfakes. Hun gir råd til organisasjoner om å navigere i risikoene og mulighetene ved de raskt skiftende globale trendene. Tidligere jobbet Nina med BBC, CNN og The Sunday Times, og dekket politikk. Hun har vært rådgiver for regjeringer, frivillige organisasjoner og bedrifter om cybersikkerhet, spionasje, desinformasjon og geopolitikk innen teknologi.
Nir Eyal
Ekspert i skjæringspunktet mellom psykologi, teknologi og business.
Nir Eyal er en entreprenør, forfatter og foredragsholder med ekspertise innen psykologi, teknologi og forretningsdrift. Han grunnla to teknologiselskaper og har skrevet to bestselgende bøker om adferdsdesign og produktutvikling. Eyal har også utviklet "Hook Model", en teori om vanedannende produkter som har blitt anvendt av flere selskaper innen teknologi og markedsføring.
Bruce MacCormack
Co-Lead, Project Origin.
Bruce har fordypet seg i AI's innvirkning på nyhetsoperasjoner, og særlig reduksjon av misinformasjon. Han er medleder for Project Origin, en medieprovenans-initiativ med BBC, New York Times, CBC/Radio-Canada og Microsoft. Bruce er med i styringskomiteen for Partnership on AI og Coalition for Content Provenance and Authenticity. Bruce var tidligere leder for forretningsstrategi hos CBC/Radio-Canada og president i Interactive Media.
Kjersti Løken Stavrum
Daglig leder, Stiftelsen Tinius.
Kjersti Løken Stavrum er juryleder for Anne Jacobsens minnepris. Hun har bakgrunn som journalist og redaktør. Hun er daglig leder av Stiftelsen Tinius-den kontrollerende eieren av Schibsted ASA, har vært styreleder i Norsk PEN og ledet av Ytringsfrihetskommisjonen. Løken Stavrum har tidligere vært generalsekretær i Norsk Presseforbund, er utdannet statsviter og har en master i ledelse.
Björn Myreze
Serieentreprenør.
Björn startet på gutterommet da han var 9 år og drømte om å nå ut til hele verden. Han startet sin første TV-kanal da han var 12 år gammel og fikk jobb i TV 2 som 16 åring. Siden da har han jobbet med alt fra Kaizers Orchestra til Heidi Klum, TV 2 til Warner Brothers. Björn er CEO og grunnlegger av Myreze, en verdensledende leverandør innen visuell kommunikasjon.

Aaron Kroon
Prisvinnende leder, mangfold og inkludering.
Aaron er en fremtredende talsperson for mangfold og inkludering innenfor svensk næringsliv. Han har over 25 års ledererfaring fra ulike bransjer, fra selskaper som ICA, Vattenfall og Schibsted. Han driver fremgang og utfordrer tradisjonelle normer med sin personlige bakgrunn som en homofil svart mann. I 2022 ble han hedret som en av de tre fremste svenske rollemodellene av Diversity Index Award.
Pinar Heggernes
Professor, Prorektor
Pinar Heggernes er valgt prorektor og rektors stedfortreder ved UiB. Hun har utdanning og digital kunnskap blant sine ansvarsområder. Hun er professor i informatikk med spesialisering i algoritmer. Frem til 2021 var hun instituttleder for Institutt for informatikk ved UiB. Hun har lang erfaring som forsker og underviser, med ledelse av flere eksternfinansierte prosjekter og deltakelse i programstyrer og redaksjonskomiteer av internasjonale vitenskapelige arrangement og tidsskrifter.
Anders Grimstad
Leder for Emerging interfaces, Schibsted Futures Lab
Anders leder et team i Schibsted Futures Lab som har som formål å studere og eksperimentere med nye/fremvoksende trender for å hjelpe alle i Schibsted å lære om fremtiden og inspirerer til handling. Han kunne ønske at økonomi-bakgrunnen fra BI og ESCP hadde mer fokus på brukersentrisk design og eksprementering, men har i løpet av tiden sin i Nordea og Schibsted plukket opp en ting eller to.

Chris Black
Leder for global merkevare og kommunikasjon, Vizrt Group.
Chris Black har gjennom sine 25 år i mediebransjen spesialisert seg på kommunikasjon, virtuelle grafikkproduksjoner, live produksjoner, kartleggingssystemer og art director og regissør/teknisk direktør for TV-stasjoner over hele USA. I dag er Chris Global Head of Brand and Communications for Vizrt Group og leder et team av talentfulle kreative profesjonelle som arbeider med å forklare og visualisere verden av programvaredefinert visuell historiefortelling.