Første driftsår i Media City Bergen
2018 har vært et begivenhetsrikt år for Media Region Bergen (MRB). Mye spenning har vært knyttet til hvordan nybygget i Lars Hilles gate ville fungere for foreningens aktiviteter. Det vi kan se er at aktivitetsnivået har vært svært høyt med en imponerende rekke tilbud og tjenester til medlemmene. Fasilitetene i Media City Bergen Media Lab og en drivende klyngeorganisasjon i NCE Media, er utvilsomt viktige faktorer her. De nye lokalene har lagt forholdene godt til rette for at MRB kan realisere sine ambisjoner om skape økt samhandling, kunnskapsutveksling, innovasjon og verdiskapning for medlemmene. 2018 har vist at Media City Bergen kan være den plattformen for samarbeid og nyskapning som vi håpte den skulle bli.
MCB har blitt et knutepunkt faglig og sosialt. Byggets kompakte karakter, med atriet og kantinen som møteplass for alle i bygget, inklusiv studenter, har skapt et område hvor folk møtes, ideer utveksles og planer legges. At terskelen for å møtes internt på huset skulle være lav, var en ambisjon i planleggingen. Samtidig er det åpent så vel for klyngens medlemmer lokalisert utenfor MCB som for byens befolkning. Åpenhet er et element i å bygge tillit og en kultur for samarbeid. Nettopp samarbeidskulturen i MCB var noe flere av fjorårets mange gjester og delegasjoner i MCB var imponert over. Det er en kultur vi skal ta vare på og videreutvikle. Det er en av klyngens fremste konkurransefortrinn.
I 2020 er perioden for NCE Media over og MRB må i større grad finansiere klyngeorganisasjonen og aktiviteter selv. Både styret i MRB og NCE Media er i gang med strategiarbeid med sikte på utvikle modeller for driften i årene etter 2020. En del av bildet er at medlemmene må forvente høyere medlemskontingenter, noe som vil bringe våre kontingenter på linje med andre sammenlignbare klynger. Som en del av dette arbeidet, foreslår vi også å endre navn på foreningen, noe som speiler aktivitets- og ambisjonsnivå for klyngens medlemmer.
Samarbeidet med eksterne samarbeidspartnere i privat og offentlig sektor, er av uvurderlig verdi for MRB. Vi ønsker å rette en varm takk til våre samarbeidspartnere Bergen kommune, Hordaland fylkeskommune, Innovasjon Norge, Siva, Norges forskningsråd, IBM, Deloitte Digital, Sparebanken Vest, samt til alle våre fantastiske medlemmer.
Leif Ove Larsen
Fungerende Styreleder, MRB.
Et unikt fellesskap
Vi har lagt bak oss det første hele året i MCB. 2018 ble året da medieklyngen til fulle etablerte sitt hovedkvarter og klyngehub i Bergen, og samtidig for alvor tok steget ut i verden. Gjennom en felles stand på IBC, Europas viktigste medieteknologimesse i Amsterdam, fikk vi vist frem et stekt og solid fellesskap med verdensledende løsninger. Over 150 kvm stand fikk både etablerte selskaper og grundere vist seg frem, i tillegg til at studentene våre til fulle inntok arenaen med innlegg, demoer og sterk tilstedeværelse. Stas.
Her hjemme ble klyngens nye fellesprosjekt og innovasjonskonferanse, mcb tech, realisert. Med fremtidsfokus og kompetanseheving på dagsorden ble konferansen sjøsatt for fullsatt sal. Vi gjentar suksessen 13 juni i år. Det har også vært full aktivitet i medielaben, selve innovasjonshovedpulsåren i MCB. Som medlem av medieklyngen har du helt gratis tilgang på medielaben. Fullfasilitert for innovasjonsarbeid og workshops, og fullstappet med teknikk, utstyr og div verktøy, har du en innovasjonsarena tett tilgjengelig. MCB Medialab er det eneste stedet i hele MCB som ikke har en stillesone. Her kan du skape, være kreativ, diskutere og prototype i vei. MCB Medielab er også den eneste laben i verden som har sitt egenutviklede øl, brygget på resept fra kunstig intelligens, og spesielt tilpasset den bergenske folkesjelen.
I medielaben pågår det akkurat nå ikke mindre enn 40 ulike prosjekter, innenfor områder som journalistikk, VR/AR, kunstig intelligens, robotikk, sensorikk, blockchain, grafikk etc, der en lang rekke av klyngens medlemmer er involvert. Siden august i fjor har det vært avholdt i snitt to arrangement pr uke i medielaben aleine, der deling av kompetanse og utvikling av nye produkter og løsninger er i sentrum. Det har vært arrangert to store hackathons over flere dager - og netter - og det er gått med kilometervis med gule lapper. Vi har vist frem studentarbeider og prototyper, og hatt snakkende roboter vandrende rundt. Vi har hatt presidentbesøk - intet mindre - og kongelige gjester har inntatt sofaen i laben. Og ikke minst - Vi har tatt imot ca 150+ ulike delegasjoner fra inn og utland på besøk til medieklyngen siden vi flyttet inn i september 2017. De har kommet fra alle verdens hjørner.
Men det som er aller mest fantastisk er at vi har talt hele 5642 industry hours i 2018, altså dugnadstimer, som dere legger inn i fellesskapet, og som vi rapporterer til Innovasjon Norge. Det er denne innsatsen som driver klyngen fremover, og det er denne samarbeidsinnsatsen som gjør dette fellesskapet helt unikt.
Anne Jacobsen
Daglig leder, MRB.
Nøkkeltall for medieklyngen i 2018
Medieklyngens selskaper fortsetter den høye innovasjonstakten. Rundt 80% av selskapene slapp nye løsninger til markedet, og halvparten fikk utløst støttemidler til innovasjonsformål. 19 av selskapene etablerte spinoffs eller utvidet driften med nye kontorer. Våre medlemmer fikk tildelt 30 prestisjefylte priser i løpet av 2018, inkludert Gullrutens Fagpris til Myreze for grafikk/VFX til TV-programmet "Lost in Time", samt Hordalands Internasjonaliseringspris, "Villsauen", til spillgrunderne i Dirtybit.
Samtidig fortsetter økosystemet å vokse. Medieindustrien i Bergensområdet genererer bedre resultater enn lignende miljøer rundt om i landet. Selskapene i medieklyngen er del av et sterkt og dynamisk økosystem som vokser fortere, selger mer, og bidrar mer til til økonomisk vekst og verdiskaping enn resten av den norske medieindustrien i sin helhet, ifølge en rapport fra Samfunnsøkonomisk Analyse.
Dette økosystemet har tiltrukket seg mye interesse fra selskaper fra forskjellige industrier i både inn- og utland. Denne interessen har gjort at vi har introdusert to nye typer medlemskap i medieklyngen, med nøye utvalgte selskaper.
Business Associate-programmet er rettet mot selskaper som ser verdien i deltakelse og nettverking i de mange arrangementene og innovasjonsprosjektene som drives av medieklyngen. Dette programmet åpent for selskaper utenfor medieindustrien, som finans, helse, offentlige tjenester, konsulenttjenester, offshore, etc.
Industry Associate-programmet retter seg mot selskaper som både kan dra nytte av og bidra med verdi gjennom aktiv deltakelse. Programmet gir verdi gjennom nettverksmuligheter med kringkastere og utgivere, profilering og promotering, konferanser, seminarer og studieturer, i tillegg til felles FoU-prosjekter for innovasjon og samarbeid med andre medlemmer.
Høydepunkter
2018 var et innholdsrikt år for NCE Media. Her har vi samlet noen av de mange høydepunktene fra fjoråret.
JANUAR
SVG Europe Nordic Summit
2018 fikk en pangstart da vi 15. og 16. januar arrangerte tidenes første Nordic Summit i samarbeid med SVG Europe. Konferansen ble avholdt i Media City Bergen og samlet rundt 100 delegater fra europeiske og amerikanske TV-, teknologi-, og grafikkselskaper til et halvdagsseminar om aktuelle tema i medieindustrien. Konferansen ble godt mottatt, og 7. mars arrangeres SVG Nordic Summit igjen her i Bergen.
FEBRUAR
Design Thinking-uke med Justin Ferrell
I månedsskiftet februar/mars var Justin Ferrell, en av verdens ledende eksperter innen Design Thinking, i Media City Bergen for å holde workshops for medie- og fintechklyngen. Ferrell holdt også workshops for masterstudenter ved Universitetet i Bergen og Høgskolen på Vestlandet, i tillegg til et åpent foredrag i atriet i Media City Bergen.
MARS
ViSmedia-konferanse: "Watching in the Media"
(Photo: Robert Nedrejord)
I mars gikk ViSmediakonferansen "Watching in the Media" av stabelen i Universitetsaulaen. Konferansen, som er et samarbeid mellom ViSmedia-prosjektet og NCE Media, tok for seg forholdet mellom teknologi og mennesker i samfunnet vårt; om nye visuelle teknologier, og hvordan de påvirker oss. Hva skjer egentlig når vi overvåkes av de store søkemotorene? Hvilke nyheter kan vi tro på når algoritmene overtar?
APRIL
Highsoft-seminar om datavisualisering
Hvordan kan charting og datavisualisering forsterke journalistiske fortellinger og digital historiefortelling? I april inviterte Highsoft og NCE Media til frokostseminar og workshop om datavisualisering, spisset spesielt mot media og publishere.
MAI
Straight from the Labs
Tradisjon tro var det duket for Straight from the Labs under Mediedagene i mai, hvor rundt 100 gjester inntok laben for en uoffisiell lansering av fremtidens digitale løsninger, laget i medieklyngen. Blant presentasjonene var et samarbeidsprosjekt mellom Beat og BT, hvor målet var å samle og tilgjengeliggjøre alt av Bergens Tidendes lydinnhold på ett og samme sted. Prosjektet var fremdeles i en tidlig fase når dette ble presentert for klyngen i mai, men i januar ble "BT Lytt" lansert, en applikasjon tilgjengelig for alle abonnenter i Bergens Tidende. Medier 24 har laget en artikkel om dette prosjektet, som kan leses her.
Les mer om Straight from the Labs her
JUNI
Presidentbesøk til Media City Bergen
I juni fikk Media City Bergen storfint besøk av H.K.H. Kronprins Haakon og Slovakias president Andrej Kiska. Delegasjonen gjestet Bergen som del av et offisielt statsbesøk til Norge, og fikk her lære om klyngedynamikken mellom de forskjellige aktørene som utgjør Media City Bergen og medieklyngen. Statsbesøket fikk innblikk i Universitetet i Bergens studieprogrammer på bygget, omvisning i TV 2's nye studioer, i tillegg til suksesshistorier fra klyngeselskapene Highsoft og Motitech.
JUNI
mcb tech .19
I 2018 nådde medieklyngen en særdeles etterlengtet milepæl: mcb tech, den aller første medie- og teknologi-konferansen i Media City Bergen, ble arrangert i samarbeid med vår søsterklynge Finance Innovation. De mange fremmøtte fikk oppleve foredragsholdere og sesjoner i verdensklasse, med strateginestor Richard Rumelt i spissen.
PS: 13. juni i år gjentar vi suksessen. I år har vi blant andre landet Marty Cagan, produktnestor og forfatter bak den bestselgende boken "INSPIRED: How to Create Tech Products Customers Love", og David Carroll; den amerikanske professoren som har saksøkt Cambridge Analytica i det britiske rettssystemet for å få tilbake informasjon om hvilke personlige data selskapet har lagret om han. Klikk her for å lese mer om årets konferanse
SEPTEMBER
Chatboten Hubro lansert – et resultat av IBM's samarbeid med UiB
I fjor høst lanserte UiB chatboten Hubro, en digital studieveileder som kan svare på spørsmål om studentenes studiehverdag, er et direkte resultat av samarbeidet mellom IBM og Universitetet i Bergen.
Les mer
SEPTEMBER
Medieklyngen ut i verden med egen stand på IBC i Amsterdam
The International Broadcasting Convention (IBC) er Europas største media-, underholdnings- og teknologimesse, hvor flere av medieklyngens selskaper setter opp stand hvert eneste i år. Under fjorårets IBC organiserte vi for aller første gang en egen klyngestand, hvor store og små selskaper fikk en fantastisk mulighet til å vise frem løsningene som skapes i medieklyngen. Vi satte også opp en egen studietur for en delegasjon fra Bergen, som fikk et unikt innblikk i hvordan selskaper som Vizrt, Vimond, og Sixty jobber på slike messer.
Les mer
OKTOBER
Workshop i mobiljournalistikk med Yusuf Omar
Den anerkjente mobiljournalisten Yusuf Omar gjestet medielaben i oktober for å holde en workshop med fokus på nye, digitale fortellerformater. Deltakerne fikk innblikk i nye digitale verktøy og lærte hvordan man ved hjelp av mobilen kunne lage fortellinger i sosiale medier med bedre rekkevidde enn tradisjonelle reportasjer. Workshopen var et samarbeid mellom TV 2, NRK, BT, UiB og NCE Media.
NOVEMBER
Studietur til New York under mellomvalget i USA
I november reiste en delegasjon fra den norske medieklyngen til New York for å møte og lære fra noen av verdens mest fremoverlente medie og teknologiselskaper, inkludert Turner, Vice, Adobe og IBM. Målet var å lære hvordan amerikanske selskaper takler bransjens store utfordringer, samt å bli kjent med markedet som finnes "på andre siden av dammen". Studieturgruppen ble også introdusert for nye forskningsinitiativ, skoler, og arenaer for kompetanseutveksling. Samtidig var det også duket for mellomvalg i USA, et av de eventene med tyngst mediedekning på kloden. Sentralt i disse sendingene står Vizrt's visualiseringsteknologier, som er implementert hos de fleste store kringkasterne i USA.
NOVEMBER
BI lanserer ny mastergrad i samarbeid med klynger i Bergen
(Picture: BI)
I november lanserte BI en ny master i økonomi og ledelse her i Bergen, som er utviklet i tett samarbeid med medieklyngen og andre næringsklynger i Bergen. Masteren, som har spesialisering i ledelse og endring, vil gi fremtidige ledere den kompetansen som kreves for å håndtere endring i et stadig mer digitalisert samfunn.
DESEMBER
Juleavslutning med medlemmene våre
I desember samlet vi medlemmer og partnere i medieklyngen for vår årlige juleavslutning. På menyen stod julesnacks, oppsummering av året, samt prisutdeling til inspirerende og engasjerte støttespillere i klyngen. Grethe Hjetland, CEO i Highsoft, fikk kveldens kanskje gjeveste pris, "Årets ambassadør", for hennes betydelige bidrag for å styrke klyngemiljøet.
Media City Bergen Media Lab
Medielaben har som formål å være medieklyngens innovasjonsmotor og arnestedet for det fremste innen innovasjon og forskning for en bredt sammensatt medieklynge. Målet med laben er at folk skal møtes, samhandle og lære av hverandre. Laben er åpen for alle medlemmer, og er godt rigget for blant annet innovasjons- og forskningsprosjekter, workshops og kurs.
Vi tilbyr programmer for innovasjon, internasjonalisering, forretningsutvikling og kunnskapsutvikling. Disse programmene er styrket av våre nære samarbeid med Innovasjon Norges globale nettverk, Entrepreneurs Roundtable Accelerator (ERA) i New York, Justin Ferrell fra Stanford d.school, og andre innovasjonshuber og akseleratorer i hele verden.
Gjennom 2018 har vi jobbet med å gjøre laben til en teknologisk sandkasse for utvikling av innovativ medieteknologi. Her setter vi sammen en pakke bestående av API’er, lisenser, programvare og ulikt utstyr. På toppen av dette får vi gjennom labens teknologipartner, IBM, implementert Watson-teknologi i denne plattformen.
Klikk deg inn her for å lese mer om hvordan du som medlem kan utnytte labens muligheter.
Dette tilbudet er muliggjort gjennom labens fremoverlente partnere, IBM, Sparebanken Vest og Deloitte Digital, og ikke minst alle fantastiske støttespillere og bidragsytere i klyngen.
Partnere
En stor takk rettes til Media Region Bergen sine lokale samarbeidspartnere:
En stor takk rettes også til NCE Media sine samarbeidspartnere:
Takk til medielabens samarbeidspartnere: