Agenda Vestlandet gir Medieklyngen to millioner i kampen mot falske nyheter

Published 16.08.2023
Fra scenen på Arendalsuka kunngjorde Agenda Vestlandet i dag at de bidrar med to millioner kroner til Prosjekt Reynir, som skal løfte teknologi som motvirker desinformasjon.

AI-generert tekst, lyd og bilder gjør det lettere enn noensinne å skape desinformasjon og spre falske nyheter. Hvordan kan vårt demokratiske samfunn overleve, om vi ikke vet hva som er ekte og falskt? 

Generativ AI er blant Arendalsukas heteste problemstillinger, og var også tema for Media City Bergens arrangement  «Generativ AI: Mulighet eller trussel?» onsdag formiddag. Arrangementet ble avsluttet med en gladnyhet: Agenda Vestlandet bidrar med to millioner kroner til Prosjekt Reynir

– Vi er utrolig glade for at Agenda Vestlandet blir med på dette viktige prosjektet, sier Helge O. Svela, daglig leder for Media City Bergen, også kjent som Medieklyngen.

Prosjekt Reynir skal kort fortalt bidra til å finne teknologiske løsninger på teknologisk skapte trusler – og bidra til innovasjon, samfunnsnytte og verdiskapning. 

– Vi får ikke gjort noe med støyen generativ AI skaper, men det er helt avgjørende at vi får styrket signalet fra de redaktørstyrte mediene, slik at vi som et samfunn kan ha en felles forståelse om hva som er fakta og ekte. 

Daglig leder i Agenda Vestlandet, Frode Nergaard Fjeldstad, sier stiftelsen var glade for å motta søknaden fra Medieklyngen.

– Prosjekt Reynir er et utrolig viktig innovasjonsprosjekt for å styrke den demokratiske infrastrukturen i samfunnet vårt. Skal vi ha tillit i samfunnsdebatten er det viktig at dette prosjektet lykkes, sier Fjeldstad.

Media City Bergen er allerede en del av Project Origin, sammen med noen av verdens største og mest innflytelsesrike medie- og teknologileverandører, som BBC, The New York Times og Microsoft. 

Gjennom Project Origins tekniske søsterorganisasjon, C2PA, er det utviklet teknologi for å verifisere at bilder ikke er blitt tuklet med på veien fra de blir tatt til de blir publisert av en redaksjon. Enkelt forklart gjøres dette ved hjelp av vannmerker og krypterte metadata, basert på teknologi som har vært i bruk i årevis i bank- og finansbransjen.

– Vi ønsker at norske mediehus og medieteknologibedrifter skal ta i bruk verifikasjonsløsningen, og bidra til videreutvikling av denne, sier Svela.

Svela har klare ambisjoner om at Prosjekt Reynir også skal bidra til at Medieklyngens medlemmer og samarbeidspartnere skal utvikle nye produkter og tjenester som bidrar til å løse flere utfordringer knyttet til desinformasjon.

– Hvordan kan en redaksjon enkelt flagge at et bilde er uendret etter at det ble tatt, og lære seerne opp til å forholde seg til dette? Hvordan kan redaksjoners nettsider verifiseres med digitale signaturer? Og hvordan kan vi merke sannferdig innhold, delt av redaksjoner i sosiale medier og plattformer som mediehusene ikke selv styrer? Det er noen av spørsmålene Prosjekt Reynir skal jobbe med, sier Svela.

Arbeidet med Prosjekt Reynir starter i høst, og alle redaksjoner, teknologiselskaper og andre miljøer som er opptatt av problemstillingen oppfordres til å ta kontakt med Medieklyngen.

For mer informasjon om Prosjekt Reynir, ta kontakt med Media City Bergens Helge O. Svela på [email protected] eller telefon 907 26 422. 

Du kan også kontakte Frode Nergaard Fjeldstad i Agenda Vestlandet på e-post [email protected] eller telefon 991 52 515.