Vimond får internasjonaliseringsprisen

Published 17.11.2016
Vimond ble kåret til ”Årets Villsau” under årsmiddagen til Bergen Næringsråd fredag. Prisen ble delt ut av Næringsminister Monica Mæland. – En stor ære, sa CEO i Vimond, Helge Høibraaten.

På bildet (f.v): Marit Warncke (Bergen Næringsråd), Muguel Silva, Andreas Helland, Christina Moe Hansen, Glenn Pedersen og Helge Høibraaten (VImond) og Næringsminister Monica Mæland. (Foto: Knut Helland)

Hordalands internasjonaliseringspris – Villsauen – er et samarbeid mellom Hordaland fylkeskommune og Bergen Næringsråd. Formålet med prisen er å synliggjøre, styrke og øke interessen for internasjonalt arbeid i regionen. I jurybegrunnelsen er det lagt vekt på selskapets eventyrlige reise fra oppstarten i 2011 og frem til i dag. Vimond har i løpet av disse årene vokst fra å være en liten stab på ni personer til over 120 ansatte fra tyve forskjellige nasjoner, fordelt på fire internasjonale kontor.

En viktig del av suksessen tilskrives selskapets unike og inkluderende bedriftskultur, sammen med slagordet "Play outside the Box". Teamet leverer teknologi til et tyvetalls ledende medieaktører verden over og et titalls millioner mennesker ser TV gjennom løsninger levert av Vimond.

Overrakt av næringsministeren
Næringsminister Monica Mæland overrakte fredag prisen til en strålende fornøyd CEO Helge Høibraaten.

– Det å få en pris for suksess internasjonalt er en stor ære. Å få det i en by som Bergen enda større. Denne byen har alltid vendt seg ut mot verden, og har fostret gigantiske suksesser innenfor en rekke områder. Derfor er vi både overrasket og veldig stolte av at vi får denne oppmerksomheten. Suksessen vår er et resultat av en enorm laginnsats og en ekte lidenskap for det vi holder på med, forteller Høibraaten til NCE Media. Han fortsetter:

– Med den systematiske langsiktige satsingen på byens medieklynge gjennom NCE Media og Media City Bergen har jeg stor tro på at vi vil se mange suksesser innenfor medieteknologisektoren fremover, avslutter Høibraaten.

Villsauen føyer seg inn i rekken av prestisjefulle kåringer for Vimond den siste tiden. Denne uken fikk selskapet ikke bare én, men to internasjonale priser i Streaming Media European Readers’ Choice Awards for beste Online Video Platform (The Vimond Platform) og Cloud Video Service (Vimond IO). I tillegg ble Vimonds COO, Andreas Helland, tidligere denne uken belønnet med andreplass i kåringen Ledertalentene - Digital Innovator of the year, en pris som deles ut av E24 og Boyden til unge, fremadstormende medieledere i Norge.


Hele jurybegrunnelsen fra Bergens Næringsråd lyder som følger:

Årets Villsau har hatt en eventyrlig reise fra oppstarten i 2011 og frem til i dag når det fjerde internasjonale kontoret er under etablering.

Selskapet startet med en ide om å bruke lokal erfaring og ekspertise fra Bergen til å påvirke opplevelser for millioner globalt.

Gjennombruddet kom for alvor da verdens største mediekonglomerat valgte å tegne en avtale med selskapet i 2012. Fra hovedkontoret i Bergen startet da internasjonaliseringsprosessen som har tatt selskapet fra Bergen til New York, Silicon Valley, Sydney, og Dubai. Samtidig har staben økt fra ni ildsjeler i oppstarten til over 120 fra tyve ulike nasjonaliteter sysselsatt på heltid. De samarbeider også tett med flere andre selskaper i Bergen.

Med det lekne slagordet Play Outside the Box, har denne bedriften skapt en helt spesiell bedriftskultur som er en viktig del av suksessen. I dag bruker et tyvetalls ledende medieaktører verden over teknologi fra denne bedriften, og et titalls millioner mennesker ser TV gjennom løsninger levert av bedriften. De har også vunnet flere priser internasjonalt, de siste to denne uken alene. Selskapet er en spinoff fra TV 2, og en sentral aktør i den vitale medieklyngen i Bergen.

Vinneren av Villsauen 2016 er VIMOND MEDIA SOLUTIONS