MediaFutures og Medieklyngen inngår strategisk samarbeid i kampen mot desinformasjon

Published 23.10.2023
– Vi ser fram til å samarbeide med Medieklyngen på Reynir, et prosjekt som støtter vårt mål om å bekjempe falske nyheter og feilinformasjon. Det sier Christoph Trattner, leder for SFI MediaFutures. SFI MediaFutures har som hovedformål å utvikle ansvarlig medieteknologi, med særlig fokus på kunstig intelligens (KI).

Prosjekt Reynir er et nytt prosjekt i regi av Media City Bergen, også kjent som Medieklyngen. Prosjektet skal jobbe mot desinformasjon, og har fått økonomisk støtte av Agenda Vestlandet for å implementere teknologi som sikrer opphavet til bilder og videoer i nyhetssaker. Teknologien, kalt C2PA, er utviklet av et internasjonalt samarbeid med BBC, New York Times og andre bransjeaktører. Dette samarbeidet har Medieklyngen blitt en del av, og med Prosjekt Reynir tar Medieklyngen ambisjonene videre.

– Generativ AI skaper store utfordringer knyttet til desinformasjon for nyhetsmediene, men vi tror det finnes teknologiske løsninger på teknologisk skapte problemer. Vår ambisjon er at vi skal utvikle ny teknologi og fremtidsrettede løsninger i Prosjekt Reynir. Derfor er vi så glade for å ha fått MediaFutures med på laget. Kombinasjonen av akademisk tyngde og teknologisk kraft som finnes i MediaFutures vil være viktig for dette ambisiøse prosjektet, sier Helge O. Svela, daglig leder i Media City Bergen.

Med MediaFutures får Medieklyngen en sterk samarbeidspartner, som allerede har samarbeidet med Faktisk.no om video- og bildeverifisering under Ukraina-krigen og som har brukt kunstig intelligens for å avdekke kontroversielle påstander og fakta med Factiverse. 

De første medieteknologiselskapene i Medieklyngen har allerede begynt å implementere C2PA-teknologien, etter å ha deltatt i workshops med BBC i regi av Medieklyngen. Enkelt forklart er C2PA-teknologien en form for kryptert, digital vannmerking, der man kan spore sentrale data om hva som skjer med et bilde fra det blir tatt til det når mediebrukerne.

Et av flere uavklarte spørsmål er hvor mye av denne informasjonen man skal gjøre tilgjengelig for mediebrukere, og hvordan man skal forklare hva merkingen innebærer.

– Vi i MediaFutures har forsket lenge på programvare for faktasjekking. Jeg har selv merking av varer til forbrukere som mitt forskningsfelt, og syntes dette var en svært interessant problemstilling. Det hadde vært spennende om vi kunne bidratt til å utvikle en bransjestandard for dette, sier Christoph Trattner, professor og senterleder for MediaFutures.

Svela i Medieklyngen sier de skal bruke høsten på å planlegge det videre arbeidet i Prosjekt Reynir, og at de kommer til å knytte til seg flere samarbeidspartnere.

– Det har vært stor interesse for å være en del av dette, både fra redaksjonelle miljø og fra medieteknologiselskaper. Vi er svært takknemlige for at Agenda Vestlandet muliggjør dette viktige arbeidet, sier Svela.

Foto: Gunnbjørg Gunnarsdottir / Media City Bergen