You made it!

Published 11.11.2015
Ti fantastiske representanter for medieklyngen stod på scenen da vi inviterte mediefolk fra hele landet til eventen Made in Bergen under mediedagene. Vi slår fast, med all mulig bergensk beskjedenhet, at de ti selskapene leverte varene!

Arrangementet Made in Bergen på Ricks sist torsdag ble en suksess. Med stappfullt lokale og til stor stemning i salen entret ti av klyngens innovative selskaper scenen en etter en og gav publikum en smakebit på hva bergensklyngen har å by på av innovative produkter og løsninger- verden over.

Mens mange av landets mediefolk kjenner godt til de største selskapene i klyngen, som TV2 og NRK, og også er godt kjent med Media City Bergen-utbyggingen, er det likevel mange som ikke kjenner til historien om feks Vizrt, som nå er globalt ledende på sitt felt, med kontorer i 40 land. Nå fikk publikum både se og høre om grafikkløsninger som brukes i ethvert newsroom i alle store TV-stasjoner verden over. Det startet her - i Bergen. Videre fikk publikum smakebiter fra Highsoft sine fantastiske grafikkløsninger, lanseringer av storkontrakter i Japan, utvikling av den asiatiske versjonen av Netflix, nye løsninger for geolokaliserte nyheter, innovative apper, workflowsystemer og mye, mye mer. Alt tilhørende og skapt i medieklyngen i Bergen. Her er de ti selskapene som var i ilden:

Music DNA – eneste i verden som monitorerer digital og analog avspiling av musikk på radio i hele verden. Har over hundre musikkselskaper, og en av verdens største bilprodusenter, på kundelisten. 10 ansatte i Norge og Tyskland.

Dirty Bit – To ganger på toppen av Apple US App Store; Fun Run og Fun Run2. Selected parters: Rovio, Microsoft og Amazon. 65 millioner nedlastinger.

Vizrt – Verdensledende leverandør av TV-grafikk og videosystemer. Kunder i over 100 land, all verdens største TV-selskaper. 3500 TV-kanaler. 600 ansatte, fordelt på 40 land. Omsetning på over en milliard NOK i 2014.

Sixty – Globalt rettet design- og utviklingsbyrå for fremtidens TV. Over ti års erfaring med TV-design og interaktivt TV i alle flater. Kunder i hele verden. I Norden er Altibox, RiksTV, Cmore og TV2 de største kundene. 30 millioner i omsetning, 30 ansatte fra seks ulike nasjoner.

Vimond – Play outside the box. Lager asias svar på Netflix; Iflix. Plattformen bak Reuter TV sin nyhetsrevolusjon. Utvalgte partnere: Reuters, Comcast, Netflix, TV2, Facebook, Google, Verizon, Microsoft. 44 ansatte.

Hubii – nyhetsapp som agregerer nyheter basert på lokasjon. Distribusjon til 70 land med et potensiale på 100 millioner deviser med preinstallert Hubii-app. Ekspanderer via det som er det største markedet nå, nemlig lavkost smarttelefoner. Partner med Telefonica (verdens største mobilselskap), Alcatel, Telenor, Mozilla og Panasonic.

Wolftech – elegant workflowsystem for nyhetsplanlegging og –tilrettelegging. Lanserte Wolftech News i april, og er nå i dialog med flere av de største TV-selskapene i verden. Wolftech er det nyeste spinoff-selskapet fra TV2.

Rain – Big in japan! Spillet Teslagrad har solgt 130.000 kopier. Lanseres i disse dager som en av få i det japanske markedet via en av verdens største publishere, Square Inix. Utgir spill på Nintendo, Playstation, XBOX og PC.

Highcharts – 61 av de 100 største selskapene på Fortune 500 list bruker Highcharts. 39.900 solgte lisenser. Omsetter for 40 millioner, med 30 prosent vekst siste år. Selskapet har 15 ansatte.

Beat – eneste norske musikktjeneste i verdens beste strømmemarked; Norge. Samarbeider med Altibox, RiksTV, Get Banglalink og noen av de største selskapene i Sør-Asia. Ometter for 10 millioner.

Vi kommer tilbake med video og mer promomateriale fra Made in Bergen etterhvert.