MCB JoLab Activities

Published 06.08.2020
Get an overview of MCB JoLab activities.

Monthly meetings: 

Datajournalistnettverket (NO)

NCE Media / Media City Bergen har opprettet et forum for redaksjonelle utviklere og datajournalister, som du denne våren har kunnet logge deg på og delta på en gang i måneden. Målet er et lavterskel forum for utveksling av ideer og erfaringer, og mulighet til å knytte faglige kontakter på tvers av klyngens mediehus. 

På vegne av nettverket ønsker vi å rette en stor applaus til alle foredragsholderne som har bidratt med flotte presentasjoner denne våren. Og en stor takk går også til alle som stiller opp som deltakere under møtene. Det er bare å glede seg til fortsettelsen. Du finner lenke til opptak av presentasjonene lenger ned på siden.

The Media Cluster has started a forum for Norwegian data journalists, taking place on a monthly basis. The forum aims to be a place where journalists can exchange ideas and experiences, as well as serve as an arena for them to network across the different news media in the cluster.

On behalf of the network, we would like to give a big round of applause to all the speakers who have contributed with great presentations this spring. And a big thank you to everyone who shows up as participants during the meetings. We are looking forward to the sequel. You will find links to the recordings further down the page. 


Upcoming activities:


7. juni er vi tilbake med datajournalistikkonferansen MCB Hack.
Se den stadig aktuelle MCB Hack 2021 her.

Future Week 2022 blir finner sted 7. - 10. juni. I løpet av denne uken sette vi opp en rekke frokostmøter, debatter, foredrag, workshops, konferanser, seminarer, utstillinger og live podcastinnspillinger. Sett av uken, vi gleder oss til å se deg der. 

For mer informasjon se her, for å delta i nettverket sender du en mail til Ketil i NCE Media.

Scheduled events this spring:
7 June we are back with MCB Hack - the conference for data journalists. Watch the recording from MCB Hack 2021 here.

Future Week 2022 is coming up, 7 - 10 June. Four days filled with three conferences, and a number of breakfast meetings, debates, talks, workshops, seminars, exhibitions and live podcasts. Save the dates - we are looking forward to seeing you there! 

April-June, 2022: 

Digital Innovation in Nordic Media (NO/EN)

Nordisk Journalistcenter has launched a new course in digital media innovation in collaboration with MCB JoLab! If you are working on a concept or you have an idea that can make an impact, keep users focused, work seamlessly on mobile devices and you think users will pay for – this course is for you. During the course you'll learn from the best – from startups to well-established media – while working on your concept. You'll learn from experts in Aarhus, New York and Media City Bergen.

Click here for more information about the course "Digital Innovation in Nordic Media".


 

Previous activities:

19 May 2022: 
Datajournalistikknettverket: Slik sendte vi TikTok-roboter til Russland og Ukraina (NO)

Da Russland angrep Ukraina i vinter, ble Henrik Bøe og Christian Nicolai Bjørke bedt om å bidra til NRKs dekning av invasjonen. Men de holdt allerede på med et prosjekt for å se på TikToks algoritmer. Kunne de to temaene kombineres? Svaret får du HER.

21 April, 2022: 
Datajournalistikknettverket: Hjelp! Jeg trenger et CMS om 30 minutter, hva gjør jeg? (NO)

 

Datajournalistikknettverket: Hjelp! Jeg trenger et CMS om 30 minutter, hva gjør jeg?

Hva gjør du egentlig når du får et plutselig og akutt behov for å administrere innhold som avviker fra normalen, for eksempel i forbindelse med spesielle begivenheter?

I disse tilfellene er det nok ikke “Google Sheets” du tenker på først, men det burde det kanskje være. For i motsetning til headlesse CMSer som Strapi, Ghost og Sanity er regneark noe “alle” forstår. Ved å velge Google Sheets kan vi utnytte denne forståelsen til å komme raskt i gang med et effektivt og fleksibelt CMS, som til og med støtter fellesredigering.

Øystein Ivar Malt er ansatt i Kraftlauget, og har blant annet har jobbet for TV 2. I presentasjonen Hjelp! Jeg trenger et CMS om 30 minutter, hva gjør jeg? viser han oss hvordan vi kan sette opp et "hodeløst" CMS i Google Sheets helt fra bunnen av, og forklarer oss egnede og uegnede bruksområder. Til slutt forteller han oss hvordan denne løsningen blir brukt av redaksjonen i TV 2.

Se opptak HER.

17 March, 2022: 
Datajournalistikknettverket: It's Just a (Data) Story 

Kommunikasjon er en svært viktig ferdighet – også for datavitere og analytikere. Men når man visualiserer data handler ikke god kommunikasjon om å presentere de flotteste grafene. Datakommunikasjon, eller historiefortelling med data, skal engasjere publikum og føre til resultater.

I presentasjonen It's Just a (Data) Story får vi lære mer om hvordan vi kan benytte historiefortellingsteknikker til å fortelle historier med data. Vi får se vellykkede og mindre vellykkede eksempler, før vi lærer hvordan vi kan lage en datafortelling fra et datasett.

Dagens foredragsholder er Sergej Stoppel. Han er direktør for forskning og innovasjon hos Wolftech Broadcast Solutions, hvor han leder utviklingen av bedriftens nyhets- og mediaproduksjonsverktøy som benyttes av mer enn 11 000 brukere daglig. Sergej har en PhD-grad i visualisering fra Universitetet i Bergen, og hentet hjem prisen EuroVis Best PhD Award i 2019. Sergej jobber med fagfeltene datavitenskap og analyse, dyplæring og naturlig språkbehandling.

Se opptak her

Communication is one of the most sought after skills in data analysts and data scientists.
However, what is meant with data communication goes beyond the presentation of data in good looking charts.
Effective data communication, or better data storytelling, engages the audience and drives outcomes.
In this talk Sergej will go over the principles of story telling and how these can be translated for data storytelling, that resonate with the audience and drive outcomes. We will analyse some examples of successful storytelling as well as some clumsy counterparts. Finally we will apply the learned principles to construct a datastory from a dataset.


Sergej is the Director of Research and Innovation at Wolftech Broadcast Solutions, where he is driving the innovation of a collaborative news and media production tool that is used by more than 11 thousand of users on a daily basis. Sergej holds a PhD in Computer Science in the field of Visualization from the University of Bergen, which was awarded with the EuroVis best PhD award in 2019. Sergej is working in areas of data science and analytics, deep learning and natural language processing.

See the recordings here

25 February, 2022: 
Datajournalistikknettverket: Presentasjonsteknikk: Hvordan visualisere og presentere komplekse tema.  (NO)

Datajournalistikknettverket: 
Presentasjonsteknikk: Hvordan visualisere og presentere komplekse tema.

Eirik Solheim er blant NRKs mest populære foredragsholdere, og reiser land og strand rundt for å presentere NRK Betas arbeid. Eirik har i tillegg utarbeidet et kurs som handler om forteller- og presentasjonsteknikk, og det er en 45-minutters spesialversjon av dette kurset vi får gleden av å oppleve på torsdag.

Eiriks foredrag handler om selve presentasjonen når man står foran mennesker og foredrar, med vekt på fortellerteknikk og visualisering. Selv om man ikke presenterer for andre i sitt daglige virke, tror vi alle vil få et godt utbytte av Eiriks mini-kurs

Se opptak her (kun tilgjengelig for medlemmene av nettverket)

Eirik Solheim is one of NRK's ​​most popular speakers, traveling around the country and presenting NRK Beta's work. He has also designed a course about storytelling and presentation techniques. We had the pleasure to experience a 45-minute special version of this course.

Recording is only available in Norwegian to the members of the network. 

20 January, 2022: 
Datajournalistikknettverket: R – Halvbra koding for halvstuderte røvere. (NO)

Datajournalistikknettverket: Årets første møte i Datajournalistikknettverket gikk av stabelen torsdag 20. januar klokken 09.00. 
Hva gjør du når Excel ikke er nok, og toget som heter «informatikkutdannelse» gikk fra plattformen for lengst?

Christian Lura har jobbet 20 år som journalist og er nå i NRK Brennpunkt. I denne presentasjonen forteller han om hvordan han bruker R i arbeidshverdagen, og hvorfor flere journalister bør kunne kode. Litt.

Du får vite mer om hvordan i Christians foredrag R – Halvbra koding for halvstuderte røvere. 

Se opptak her (kun tilgjengelig for medlemmene av nettverket)

We are excited to kick off a brand new season of sessions in the Media Cluster's Data Journalism Network. The first event in 2022 goes live on Thursday, 20 January, at 9 AM. Here, NRK Brennpunkt-journalist Christian Lura will give us an inspiring lecture on R – a programming language for statistical computing and graphics. Sounds interesting? Contact Ketil at  to learn more.

Recording is only available in Norwegian to the members of the network. 

16 December, 2021: 
Datajournalistikknettverket: Dryl an i mååål!» – en presentasjon av landets mest målfarlige robot (NO)

Datajournalistikknettverket: Vi runder av sesongen med «Dryl an i mååål!» – en presentasjon av landets mest målfarlige robot, signert Elin Stueland og Stavanger Aftenblad.

Trodde du det bare var én målkonge fra Rogaland? Aftenbladet har den andre. Mediehuset har dekket over 7000 fotballkamper denne høsten. Ambisjonen er å dekke lokalfotballen som om det var Champions League. Da trenger du enten 100 journalister – eller én robot og én journalist. Velkommen til en presentasjon av nyvinningen Mååål.no!

Se opptak her (kun tilgjengelig for medlemmene av nettverket)

Elin Stueland, digital editor at Stavanger Aftenblad, presented their brand-new robot journalist, who, together with a human colleague, has covered more than 7,000 football matches this season. Their ambition: To treat the local football scene as if it was the Champions League

Recording is only available in Norwegian to the members of the network. 

3 December, 2021: 
JournalismAI Festival 2021: AI in the Newsroom: Say hi to the Micro Fact Box

JournalismAI Festival 2021: Audiences want journalism they can trust and stories that explain and provide the context that helps them understand complex topics like the coronavirus pandemic or climate change. How can AI help journalists write stories that better serve the needs for underserved audiences?

See the presentation from the Media City Bergen team at the JournalismAI Festival where they shared their work and findings from the international JournalismAI Collab Challenges, and how they created the automatically generated fact boxes for adding context to articles.

The Media City Bergen team – a consortium of cluster members Stavanger Aftenblad, Fædrelandsvennen, Dagens Næringsliv, and Factiverse – focused on an underserved audience that's hard to reach for their solution: Young people between 18 and 30.

You can also read about the takeaways and how the team worked in this article written by Ketil Moland Olsen, Senior Project Manager at Media City Bergen.

25 November, 2021: 
Datajournalistikknettverket: Slik nådde vi ungt med (data)journalistikken vår (NO)

Datajournalistikknettverket: NRK ønsker å nå flere under 30 år. Gravegruppen i nord testet ut hvordan man målrettet kunne treffe dem man vanligvis ikke når godt nok med journalistikken. Man ønsket å ta unge på alvor og fortelle historier de er opptatte av. NRK satte derfor sammen data som var med på å avsløre og forklare hvorfor enkelte aldri vil kunne komme seg inn på dagens boligmarked. Og de gjorde det på en måte som ga dem en lix på 26 og 35 prosent leserandel under 30 år – godt over NRKs mål. Beth vi fortelle om erfaringene i presentasjonen «Slik nådde vi ungt med (data)journalistikken vår».

Se opptak her (kun tilgjengelig for medlemmene av nettverket)

Like most newsrooms, NRK wants to reach more viewers, listeners, and readers under 30. As an experiment, the investigative journalism group in northern Norway tried out how to better target this age group. By aggregating various data sources, they could tell a story about why young people might never be able to invest in a home of their own. The result: Significantly better engagement from the young readers. How they did it? Beth Mørch Pettersen from NRK presented the results.

Recording is only available in Norwegian to the members of the network. 

4 November, 2021: 
Datajournalistikknettverket: Det norske ekkokammeret (NO)

Datajournalistikknettverket: Alternative medier som Rights, Resett og Document slår jevnlig Norges største nyhetsnettsteder på Facebook. Samtidig vet vi at de leses av få – og at få har tillit til dem. For å finne ut hvorfor alternative medier likevel når viraltoppen år etter år, analyserte Faktisk.no et datasett med 185 000 Facebook-innlegg som hadde fått nær 34 millioner interaksjoner. Det ble til serien «De norske ekkokammeret», der Faktisk.no avdekket et nettverk av nasjonalistiske, islamkritiske og konspiratoriske Facebook-grupper som leverer likerklikk, kommentarer og delinger til Rights, Resett og Document. Flere av gruppene i nettverket viste seg å være styrt av sentrale medlemmer i organisasjonen SIAN. Enkelte grupper ble også brukt som valgkamp-kanaler av partiet Demokratene.

I dette foredraget med Faktisk.no og Morten Langfeldt Dahlback åpner ballet med presentasjonen Det norske ekkokammeret. får du en beskrivelse av arbeidet med artikkelserien, og innsikt i hvordan teamet i Faktisk gikk frem for å analysere datamaterialet artiklene bygger på.

Se opptak her (kun tilgjengelig for medlemmene av nettverket), eller lytt til podcasten her

This event was about "The Norwegian Echo Chamber", where Faktisk.no researchers analyzed more than 185 000 Facebook posts to figure out how alternate media such as Rights, Resett, and Document are regularly able to beat the established newsrooms in terms of reach. The event was only available in Norwegian.

Recording is only available in Norwegian to the members of the network. 

27 September, 2021: 
Future Week - Workshop with Henk van Ess: Filtering social media


Future Week - Workshop with Henk van Ess: Filtering social media: How to search for photos, videos, and postings on Facebook by location and date, how to make invisible friend lists visible, and how to make your own formulas using a special search engine. On LinkedIn we leared how to find very specific information in unexpected places using special commands; on Twitter, we learned how to look for missing tweets, how to filter, and how to improve the accuracy of your answers.

Recording is not available.

27 September, 2021: 
Future Week - Investigative journalist James Ball: Good intentions gone bad

Future Week - Investigative journalist James Ball: Good intentions gone bad: Using reporting from his recent book The System: Who Owns The Internet And How It Owns Us, investigative journalist James Ball explains how choices made in the very design of the early internet led to the rise of private tracking through our browsers and our cookies – despite being intended to do the opposite. Having charted the rise of the cookie, Ball will then set out how it might be replaced.

Recording available here.

27 September, 2021: 
Future Week - Workshop with Henk van Ess: So you think you can Google


Future Week - Workshop with Henk van Ess: So you think you can Google: On Google, you can find a lot of answers quickly, but it's more difficult to find a short list that includes only what is relevant to your work. Henk van Ess gives you great tips on playing the web like a violin in this masterclass.

Recording is not available.

28 September, 2021: 
Future Week - Investigative journalist James Ball: Stats versus story?

Future Week - Investigative journalist James Ball: Stats versus story?: Data journalism is getting more sophisticated every month: big publications especially have a fantastic design, statistical expertise, and more coders than ever – not to mention advanced OSINT skills. But we sometimes forget that our readers don’t have those resources on hand. How do we make sure our expertise works for our audience and our journalism, and not against it?

Recording available here.


28 September, 2021: 
MCB Hack - A conference for data journalists

MCB Hack is a conference aimed specifically at the nerds in the newsroom. This is the first edition, which launched on 28 September 2021. The conference focuses on the intersection between technology and journalism, where visualizing, coding, scraping, and sensors are

Watch the recordings of the conference here 

28 September, 2021: 
Future Week - Workshop with James Ball: How to make international collaborations actually work

Future Week - Workshop: How to make international collaborations actually work: In this interactive workshop James Ball, the global editor of the Bureau of Investigative Journalism and an ICIJ member, lead a discussion on the practicalities of actually making collaboration across countries effective and enjoyable.

Recording is not available.

28 September, 2021: 
Future Week - Hackathon for datajournalister (NO)

Future Week - Hackathon for datajournalister (NO): Som en forlengelse av konferansen MCB Hack arrangerer vi en hackathon hvor vi samles for å hacke rundt et konkret case. Vi lover en ettermiddag/kveld med høy nerdefaktor og genuint engasjement. 

Recording is not available.

28 September, 2021: 
Future Week - Kadafi Zaman: Den norske drømmen (NO)

Future Week - Kadafi Zaman: Den norske drømmen (NO): Kadafi Zaman er aktuell med boken Den norske drømmen. Bli med når Aslaug C. Henriksen, utenrikssjefen i TV 2, setter seg ned for fireplace chat med den profilerte journalisten for å høre mer om boken og historien bak. Se samtalen her.

Recording is only available in Norwegian

28 September, 2021: 
Future Week - Krimpodden live (NO)

Future Week - Krimpodden live (NO): VGs krimekspert Øystein Milli og vikarierende programleder Håvard Kristoffersen Hansen leder podcasten som hver uke tar deg tettere på norsk krim. Denne gangen tar de for seg aktuelle krimsaker live fra Media City Bergen. 

Recording is not available.

29 September, 2021: 
Future Week - Journalism is for citizens - not for journalists with Shirish Kulkarni

Future Week - Journalism is for citizens - not for journalists: How do we build journalism that better reflects society, provides us with the information we need to participate and inspires trust?

The process starts by reflecting on where journalism’s gone wrong, and the questions we never stopped to ask. Drawing on his 25 years of experience in major newsrooms, Shirish Kulkarni, award-winning journalist, researcher, and community organizer, and also engaged in The Bureau of Investigative Journalism, will deliver the keynote at this breakfast meeting. From his research on news storytelling and his work as a community organizer, Shirish will outline the difficult questions we need to start addressing, and set out a framework from which we can build change. 

Watch the recordings of the seminar here 

29 September, 2021: 
Future Week - Estonia: The discovery that changed history

Future Week - Future Week - Estonia: The discovery that changed history: On the 28th of September 2020, the documentary series «Estonia - The discovery that changes the story» was released. At Future Week 2021, producer Frithjof Jacobsen and directors Bendik Mondal and Henrik Evertsson will present their work with the series. They told about the political, judicial, and public reactions and share their thoughts about the future of this developing story.

The recordings are in Norwegian and subtitled in English.
Watch the recordings of the seminar here  

29 September, 2021: 
Future Week - Når kunstig intelligens inntar redaksjonen (NO)

Future Week - Når kunstig intelligens inntar redaksjonen (NO): Kunstig intelligens i redaksjonene er ikke lenger en fjern fremtidsdrøm. Roboter er allerede i full gang med å innhente og verifisere data, skrive saker og tilpasse dem til ulike målgrupper. Samtidig kommer den nye teknologien med problemstillinger knyttet til moral og etikk. I dette frokostmøtet blir du kjent med noen av dem som har tatt KI i bruk, og får høre om deres erfaringer og tanker om fremtiden.

Watch the recordings of the seminar here 
Recording is only available in Norwegian

17 June, 2021: 
Datajournalistikknettverket: Universell utforming: Gjør det selv (NO)

Datajournalistikknettverket:  Lager du digital journalistikk i form av tekst, foto, lyd, video – eller kode? Da bør du ha universell utforming i tankene. Men hva betyr det egentlig? Synes du at UU er litt ullent, tror du det er forbeholdt fagfolk eller vet du rett og slett ikke hvor du skal begynne? Philipp Bock, redaksjonell utvikler i Bergens Tidende, presenterer her syv gjør-det-selv-triks til deg.

Se opptak her (kun tilgjengelig for medlemmene av nettverket), eller lytt til podcasten her

This event was about accessibility ("Universal Design"), and included Philipp Bock, Editorial Developer at Bergens Tidende. The event was only available in Norwegian.

Recording is only available in Norwegian to the members of the network. 

   

20 May, 2021: 
Datajournalistikknettverket: Den store folkevandringa (NO)

MCB JoLab: Datajournalistikknettverket presenterte prosjektet Den store folkevandringa. Landslaget for lokalaviser (LLA), Senter for undersøkende journalistikk (SUJO) og NRK har sammen med 99 lokalaviser samarbeidet om et stort journalistisk prosjekt om flyttemønster. Digitale verktøy har ikke overraskende stått helt sentralt i arbeidet med journalistikken. Bergit Sønstebø Svaneid og Anders Nøkling, begge fra NRK, fortalte hvordan de har arbeidet med prosjektet gjennom presentasjonen «Den store folkevandringa – slik gjorde vi det».

Se opptak her (kun tilgjengelig for medlemmene av nettverket), eller lytt til podcasten her.

This presentation showcased how NRK, The National Association for Local Newspapers (LLA), and Center for Investigative Journalism (SUJO) collaborated on outlying migration patterns in Norway. The event was only available in Norwegian. 

Recording is only available in Norwegian to the members of the network. 

 

22 April, 2021: 
Datajournalistikknettverket: Slik kartla vi kjønnsbalansen på norske nyhetsnettsider ved hjelp av datastøttede verktøy og kunstig intelligens (NO)

MCB JoLab: Datajournalistikknettverket presenterte hvordan NRK programmerte en robot til å scanne norske nyhetssider i fire måneder. Den fant flere tegn på et samfunnsproblem, nemlig kjønnsbalanse i mediene. Funnene resulterte i saken "Alvorlige gamle menn og smilende unge kvinner", som ble publisert 8. mars 2021 på nrk.no.

Opptak er ikke tilgjengelig. Lytt til podcasten her

This presentation showcased how NRK programmed a robot to scan Norwegian news sites for a period of four months, revealing biased gender balance in the media. The findings resulted in the story "Serious old men and smiling young women", which was published on 8 March 2021, at nrk.no. The event was only available in Norwegian.

Recording is not available. 

 

23 February, 2021:
Henk van Ess; How to verify during Corona and beyond. Fix the bias in Google (EN)

Internationally renowned expert on investigative journalism, Henk van Ess, specializes in social media, data journalism, and digital storytelling. He is also affiliated with Bellingcat and Poynters international fact-checking network. During this online workshop van Ess showed various tips and tricks on how to verify during Corona and beyond, as well as how to fix the bias in Google. The participants learned how they, by using various techniques, could correct the biases that google searches entail, as well as how they could use these techniques to do web investigations to uncover hidden information.

Recording is not available.

  

16 February, 2021: 
Digitalt frokostmøte om datavisualisering (NO)
 


Hvordan kan visuelle virkemidler styrke formidling? 16. februar inviterte MCB JoLab til et digitalt frokostmøte om datavisualisering hvor vi hørte fra fra datavisualiseringseksperten Professor Martin Engebretsen (UiA) som delte funn fra det nylig avsluttede forskningsprosjektet INDVIL, Jonas Blich Bakken fra Dagens Næringsliv fortalte om "Kjønn og lønn; Veien fra 30 enorme regneark til en forståelig historie", som resulterte i saken Lønnsgapet. Håvard Tveit (CEO Everviz) demonstrete hvordan du kan benytte Everviz for å enkelt visualisere dine data.

This seminar discussed how visualization and data can be used to enhance journalism and storytelling, and showcased results from a Norwegian research project INDVIL

Recording is not available.

 

9 February, 2021: 
Henk van Ess: Visual Search (EN)

During this two-hour workshop, Henk Van Ess and the participants delved into visual search, more specifically how to find a hidden story by looking at just one Facebook cover picture. Internationally renowned expert on investigative journalism, Henk van Ess, specializes in social media, data journalism, and digital storytelling. He is also affiliated with Bellingcat and Poynters international fact-checking network.

Recording is not available. 

  

22 October, 2020: 
Slik dekker vi valget (NO)

Torsdag 22. oktober inviterte MCB JoLab til arrangementet «Slik dekker vi valget», med fokus på hvordan norske mediehus dekker det som omtales som det viktigste presidentvalget i USA noensinne. 

On 22 October MCB JoLab invited Norwegian publishers and broadcasters to present their coverage of the then upcoming 2020 US election. The event was only available in Norwegian.

Recording is only available in Norwegian.

 

20 October, 2020:
James Ball: Who controls the internet, and how do we take it back? (EN) 

Why does the internet keep creating tech giants like Google, Apple, Amazon, and Facebook? How can we change that in a way where we don’t end up knocking one down for another one to appear in its place? These were some of the questions James Ball shed a light on during this seminar. 

James Ball is the global editor of The Bureau of Investigative Journalism, where he oversees the not-for-profit’s international reporting projects. He also works as a freelance writer and broadcaster, and is a weekly columnist for The New European. He was previously a special correspondent at BuzzFeed UK and special projects editor at The Guardian, where he played a key role in the Pulitzer Prize-winning coverage of the NSA leaks by Edward Snowden, as well as several other projects of huge significance. James is the author of multiple books, including "Post-Truth and "Bluffocracy". His next book, "The System: who owns the internet and how it owns us" is published by Bloomsbury in August 2020. 

Recording is not available. 

 

16, October 2020:
Alberto Cairo: How to make good choices when designing visualizations (EN)



Alberto Cairo is a journalist and designer, and the Knight Chair in Visual Journalism at the School of Communication of the University of Miami (UM). He is also the director of the visualization program at UM’s Center for Computational Science. He has been head of information graphics at media publications in Spain and Brazil. In this online seminar, Cairo showed how journalists can make data visualizations and how to make good choices in the process. 

Recording is not available.

 

7 October, 2020:
Inspiration Journey, webinar with MediaMotorEurope (EN)


What are the challenges, tools, and opportunities when dealing with fake news? We invited journalists and compliance teams from TV, radio, and the press to discuss how they are checking their stories – and just as importantly – what are the tools missing in their toolbox? The virtual breakfast seminar was also targeted at startups and scaleups across Europe with potential solutions that can help in the fight against fake news. 

The EU project MediaMotorEurope (MME) is a brand new mentoring program framed under the Startup Europe initiative (H2020), that aims to nurture high-potential European deep tech innovators to solve today's most prominent media industry challenges and support them in building the media solutions of tomorrow. In MME, Media City Bergen is part of a large ecosystem, powered by strong media and innovation hubs, as well as key players in the tech and investment scene: VIS Mediekuben, VRT, Thermi, Athens Technology Center, Cluster Sofia Knowledge City, FastTrack, and F6S.

Recording is not available.

 

19 August, 2020: 
Frokostmøte om redaksjonell innovasjon (NO)

Koronakrisen har vært krevende for mediehusene, men samtidig ser vi at innovasjonskraften i norske redaksjoner knapt har vært større enn nå. Møt noen av dem som har tatt nye løft i en svært krevende tid og som gjennom bruk av teknologi og nye fortellergrep har lansert helt nye tjenester og produkter - midt i krisen.

This breakfast meeting discussed innovation in the newsroom and showcased some of the new services and products launched by key Norwegian publishers during the Covid 19 crisis.

Recording only available in Norwegian.